No nyt kun on tenttejä vaille koulu täällä paketissa, niin
voi vähän siitä lisää tarinoida. Ja aivan alkuun voi todeta, että onneksi olen
kouluni saanut Suomessa käydä. Täällähän tietysti koulutus maksaa ja se on
suorittamista heti ensimmäisestä kouluvuodesta asti (jopa viisivuotiailla on
kokeita) ja kilpailun määrä ja stressaaminen koulusta on jostain aivan muulta
planeetalta. Voisin aluksi kertoa omien kurssieni työmäärästä (kaikki 5op
kursseja eli yhteensä vain 20op):
Human Capital Management: (MBA)
2 x 35min esitelmän
pitäminen tieteellisen artikkelin pohjalta ryhmässä
Kirjallinen 20+ sivun työ ajankohtaisesta aiheesta ryhmässä
Välitentti + lopputentti
Operations Management: (MBA)
Yritykselle tehtävä harjoitustyö, jossa tavoitteena kehittää
heidän prosessejaan. Meidän ryhmä teki haastattelun ja kahden päivän vierailun
hotellialan yrityksessä (omaan piikkiin). Siitä kirjallinen kehitys- ja
seurantaraportti 20-30 sivua ja esitys
Case study: parinkymmenen sivun raportti yrityscasen
ongelmien ratkaisemiseksi. (Artikkelikin piti ostaa netistä itse)
Välitentti + lopputentti
Knowledge Management: (tietotekniikka)
Harjoitustyönä kehittää nettipohjainen prototyyppi
älykkäästä tietojärjestelmästä, jonka kehittämisestä kirjoittaa kaksi raporttia
(10-20 sivua per kpl) ja raporteista esitelmien pitäminen
Välitentti + kaksi pistokoetta + lopputentti
Presentation skills at the work place (kielten tdk)
8-10 harjoitustyötä ja puhetta kurssin aikana
Vain kaksi pistokoetta
Varokaa apinoita! |
Lisäksi kaikissa kursseissa on läsnäolopakko. Pois saa olla
kahdesti lukukauden aikana. Aika työlästä puuhaa verrattuna mihin Suomessa on
tottunut. Onnekseni Knowledge Management -kurssin harjoitustyön hoiti yksi
ryhmän jäsen, kun hän teki samasta aiheesta kandintyötä. Myös kirjoitetut työt
ja esitykset hän pyöräytti ja siis ennen kaikkea koodasi valtavan ison
prototyypin. Olisi ollut eri kiireinen kevät, jos olisi joutunut koodaushommiin.
Nyt se oli kiireinen matkustelun ansiosta. :)
Omat ryhmätyökaverini kaikilla kursseilla osoittautuivat varsin
päteviksi. Vain yksi kaveri jätti oman osuutensa yhdessä työssä turhan
lyhyeksi, mutta sen sitten toinen kaveri yötä myöten korjaili. Muuten kyllä
kaikki paremmin kuin hyvin. Mitä sitten muilta vaihtareilta on kuullut niin ei
harkkatöiden tekeminen ole ollut aivan yksinkertaista. Ei kuulemma ohjeita
ymmärretä millään ja kaikki on myöhässä.
Siis näitä kavereita |
On myös kuulunut huhuja, että joillain kursseilla palautetut harjoitustyöt
on lähemmäksi satasivuisia eepoksia. Jos joka kurssilla työmäärät on
tuommoista tasoa ja kursseja pitää monia käydä, niin mistä ne sivut oikein
tulee? Vähän on pistänyt miettimään, miksi ryhmätyökaverin sähköposteissa sanat
ja lauseet on kirjoitettu miten sattuu, mutta harkkatyössä lauserakenteet ovat
kuin paksuimmasta tieteellisestä tuotoksesta. Yksi esimerkki käytännöistä
täälläpäin: yksi harkkatöistämme piti käyttää plagiointitestin läpi. Olin ainut
ryhmästä, joka oli merkannut lähdeviitteet. Olin myös ainut, jonka tekstissä
löytyi plagiointia. Kopioimiani sanoja olivat sanat kuten an, the ja 1994.
Ryhmätyökaverini totesi, että on parempi poistaa tekstistäni lähdeviitteet,
jottei se tunnistaisi edes noita ”kopioinniksi”. Myös muissa harkkatöissä olin
ainoana, joka merkkasi lähdeviitteet huolella vaikka viittaamista vaadittiin
ohjeissa.
Kuvaa kampukselta |
Maisteritason opiskelijathan täällä käy päivät töissä
ainakin sen kahdeksan tuntia, jonka jälkeen tullaan luennolle, jonka jälkeen huolehditaan
perheestä, jonka jälkeen tehdään niitä harkkatöitä. Välitentin jälkeen pari
kaveria totesi, että olivat menneet yhdeltä nukkumaan ja neljältä ylös
lukemaan. Itse totesin, että laitoin kellon soimaan kasilta, mutta en viitsinyt
nousta kun ysin jälkeen. Kyseisestä tentistä olisin saanut täydet pojot, jos
olisin tiennyt, että vastauksessa olisi pitänyt olla vielä tarkemmin
välivaiheet ja laskut ilmoitettuna. Itse koin sen epäoleelliseksi, kun kaavat
oli annettuna ja ne olivat plus- ja kertolasku tasoa ja tehtävän vastaus oli
valtava taulukko, joten ei sinne viitsinyt laskuja sisällyttää. :) Muutenkin
aikuisten ihmisten kuumottelu jostain välitenteistä vaikutti lähinnä
koomiselta. Toki sitä on hieman vaikea varmasti ymmärtää itse. Täällä kilpailu
työpaikoista on erittäin kovaa ja niillä arvosanoilla on merkitystä ja ne on opetettu
kuumottelemaan tenteistä.
Oma perstuntuma sanoo, että suomalainen koulujärjestelmä on
opettanut enemmän ajattelemaan omilla aivoilla ja pyrkimään ymmärtämään asioita,
kun täälläpäin pyritään lähinnä muistamaan asioita mahdollisimman paljon ulkoa. Yksi
esimerkki tästä on kun menin ryhmäni jäsenen kanssa tekemään jokaviikkoista
harjoitustehtävää. Minä otin oman kysymykseni. Aloitin pohtimalla mitä siinä
haetaan, miten siihen hakisin tietoa ja minkälaisen vastauksen antaisin.
Vieressäni toinen kysymys nopeasti kopioitui suoraan wordista googleen. Hetken
mietin, että piru vie tuolleenhan sitä varmaan vastauksen löytää. Jälkeenpäin
ajateltuna hän ei tasan yhtään ajatusta laittanut sille, mitä kysymyksessä
kysytään ja mitä hänen tulisi vastata.
Voisiko tiivistää näin, että Suomessa opiskellaan vähän,
mutta fiksusti, kun täällä todella paljon, mutta vähemmän fiksusti.
Kun vettä tulee, niin sitä myös tulee. Tässä portaat joidenka kiipeäminen hankaloittui, hieman. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti